Blogi

11.03.2024  | Hieronta

Niska- ja hartiakipuja? Syyt ja hoitovinkit

Niska- ja hartiakivut koskevat lähes jokaista meistä jossakin vaiheessa elämää. Paljon istumatyötä tai staattista pitoa sisältävissä työtehtävissä vaivat korostuvat erityisesti. Oletko esimerkiksi ammatiltasi hammaslääkäri tai hoitotyötä tekevä, vanhempi joka kannat lasta sylissä tai toimistotyöläinen joka työskentelet paljon näyttöpäätteen äärellä? Alla tietoa ja vinkkejä vaivojen helpotukseen.

Yleisimmät syyt niska- ja hartiakivuille

Syitä niska- ja hartia-alueen jumiutumiselle ja sen mukana tuomille kivuille on useita:

  • Staattiset työasennot
  • Istumatyö ja heikko työergonomia
  • Huono ryhti
  • Stressi
  • Jännitys
  • Vääränlainen tyyny
  • Kova salitreeni tai muu vastaava äkillinen lihaskuormitus

Staattiset työasennot ylläpitävät lihasjännitystä niska-hartia-alueella ja tämän rasituksen vuoksi alue jumiutuu herkästi. Stressi puolestaan saattaa saada jännittämään tahtomattaan hartia-aluetta ja jännitys puolestaan saa meidät nostamaan sekä kiristämään hartioita. Istumatyöläisillä on tyypillistä, että työtä on tottunut tekemään tietyllä tuolilla ja tietyllä tavalla. Vaikka työasento olisi kuormittava, siihen on aikaa myöten niin tottunut ja päivän aloittaa aina samasta tilasta yhä uudelleen.

Myös puutteet unihygieniassa, kuten vääränlainen tyyny voi jumittaa niska-hartia-alueen. Muita syitä jumeille voi olla myös niska-hartialihaksiin kohdistuvat uudet liikkeet salilla tai aiempaa raskaampi treeni. Kun lihasta rasittaa yhtä-äkkisesti kovemmin, se saa aikaan viivästyneen lihasarkuuden eli DOMS -ilmiön (Delayed Onset Muscle Soreness). Arkuus alkaa tyypillisesti 24-28 tuntia treenistä.

Mikä avuksi oireisiin?

Kun sinulla on niska- hartia-alueen kipuja, on tärkeää tunnistaa mikä on niiden aiheuttaja. Usein apu löytyy pienistä muutoksista arjen valinnoissa ja hieronnasta taas saa hyvää ensiapua suoraan oireiden helpotukseen.

Tarkista ensin nämä:

  1. Vatsan- ja selän alueen lihakset sekä muut ryhtiä tukevat lihakset. Vahva keskivartalo tukee myös niskan, yläselän ja olkanivelten ryhtiä
  2. Oikeanlainen tyyny; tulisi olla optimaalisen tuen antava. Oikeanlainen tyyny rentouttaa lihakset ja hengityksesi virtaa vapaasti. Tällöin niskasi on neutraalissa asennossa ja pää suorassa linjasssa selkärankasi kanssa
  3. Treenissä oikeat liikeradat ja sopiva kuormitusaste. Voit pyytää apua myös liikuntaneuvojalta
  4. Työasento: hartiat ovat rennot ja olkavarren sekä vartalon väliin jäävä kulma on mahdollisimman pieni. Mikäli teet staattista pitoa ylläpitävää työtä, muista erityisesti tauotus ja lihasten ravistelu ja rentoutus
  5. Onko sinulla stressiä? Stressistä ja lihasjännityksestä johtuvat kivut hellittävät parhaiten poistamalla stressin lähteitä ja jännitystä, lihashuollolla, venyttelyllä ja hieronnalla
  6. Liikunta: harrastatko liikuntaa? Joskus kevyt liikunta ja hartioiden liikuttelu lievittää oireita. Esimerkiksi sauvakävely on mainio terveysteko hartiaseudun lihaksistolle!

Niska-hartiahieronta ensiapuna 

Niska-hartiahieronta on hierontamuoto, joka keskittyy erityisesti juuri niskan ja hartioiden alueen lihaksiin ja kudoksiin. Hieronta auttaa lievittämään monia vaivoja tällä alueella ja on maino ensiapu, kun tilanne on jo niin sanotusti päällä.

Miten hieronta auttaa?

  • Rentouttaa - mikä onkaan parempi apu, kuin saada jännittynyt ja kireä niska-hartiaseutu rennoksi!
  • Purkaa stressiä 
  • Usein esimerkiksi päänsäryn taustalla voi olla jännittyneet niska- ja hartiaseudun lihakset. Hieronta auttaa lievittämään näitä jännityksiä ja siten vähentää myös päänsärkyä
  • Hieronta parantaa verenkiertoa hierottavalla alueella, mikä puolestaan edistää lihasten palautumista ja yleistä hyvinvointia
  • Hieronta auttaa lihaksia rentoutumaan ja venymään parantaen nivelten liikkuvuutta ja vähentää liikkuvuuteen liittyviä rajoituksia

Hyvä hieroja pystyy antamaan sinulle myös parhaan mahdollisen hoidon ja suositukset henkilökohtaisten tarpeidesi perusteella. Mikäli tilanne on äitynyt pahaksi, voit tilata niska-hartia hieronnan suoraan luoksesi kotiin, hotelliin, toimistolle taika palvelukotiin Bluumon verkkokaupasta tai laittamalla sähköpostia info@bluumo.fi.

On kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka hieronta on hyödyllinen osa kokonaisvaltaista hoitosuunnitelmaa, se ei ole ainoa hoitomuoto ja aina ainoa tarvittava hoito. Jos sinulla on vakavia kipuja tai muita terveysongelmia, on hyvä keskustella myös lääkärin kanssa aiheesta.